tisdag 11 juni 2013

Syltmat till max!



En av fördelarna med att ha rötter från andra länder som har andra matkulturer är att det underlättar möjligheterna till en fantasifull mångfald när det gäller just matlagning. Allt från varianter på färskost till olika typer av piroger, surkålsgrytor, pastarätter, sallader och, ursäkta franskan, fan och hans moster.

I och med den lilla inledningen tänkte jag raskt gå över till gårdagens middagsrätter!

Jag var och hälsade på en ganska nybliven väninna, hennes  mycket trevliga karl och deras barn. En riktigt kul familj med mycket kärlek och fantasi att bjuda på. Men just igår tog jag mig äran att få laga maten. Och detta blev resultaten:









Summa summarum blev det tortellini med ostfyllning (köpt), riven ost och aprikossylt. Riven ost kan nog de flesta hantera och sylten klickar man helt enkelt ut över sin portion, säg 2-3 matskedar för en tallrik tortellini. Koka gärna tortellinin i en buljong förresten. I det här fallet använde jag grönsaksbuljong så alla vegetarianerna där (det vill säga alla utom jag) kunde äta av maten.
Till det lagade jag piroger. Helt enkelt smördeg som jag inte kavlade ut vilket det stod på paketet att man skulle göra. Jag gjorde två olika fyllningar, så det bidde några av varje.

Fyllning nr 1:
Mosad fetaost, 1 paket, vad nu det kan väga. Ett vanligt litet paket. 150 gram?
Ca ½ liten burk crème fraiche.
Några matskedar aprikossylt, smaka av efter 3 matskedar och se om du vill ha mer sylt i.
Ungefär en näve färsk basilika, skuren i hyfsat stora bitar. Heter det bitar när man skär blad?
½ - 1 dl riven ost.  
Rör ihop allt till en ganska slät röra.

Fyllning nr 2:
Resten av crème fraiche-burken.   
En massa kräftstjärtar.  Dela dem i 3 delar ungefär.  Inte för små, inte för stora. Eller som vi svenskar så gärna säger, i lagom stora bitar! Bra ord det där!
Dill. Färsk dill. Ungefär en näve och skär den ganska fint.
Har du citron hemma så pressa i 2-3 teskedar citronsaft.
Rör ihop.

Klicka på rörorna i mitten av de fyrkantiga smördegarna och vik ihop hörnen med varandra. Är degen svår att nypa ihop så har du troligtvis lagt fel sida uppåt. Pensla sedan pirogerna med vispat ägg och strö över till exempel vallmo- eller sesamfrön eller något annat du tror skulle vara gott på.
Sen tjofs in i ugnen på ca 175 grader tills pirogerna har fått fin färg. Hur lång tid det tar? 10-20 minuter kanske? Rörorna inuti är ju redan klara och vill mest bli varma så det som behöver bli tillagat är smördegen.

Så, det var den middagen. Och oj vad den var god!!
Vågar du prova?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar