söndag 30 juni 2013

Lätt som en plätt; omelett!

Nu tänker jag slå mitt rekord i kortast inlägg här i Simonkales kokvrå!

Kvällsmat måste man ju få i sig. Omelett är enkelt och rostat bröd passar till det mesta. Så då slår vi helt enkelt ihop det, vilket redan har gjorts i mathistorien och det har till och med ett namn. Som jag inte minns.

Gör ett teskedsstort hål i mitten av brödskivan och lägg skivan i en varm stekpanna som du haft olja, smör eller bäggedera i.

Rör ihop ägget, eller de två äggen om det är små ägg, med;
2 eller fler tsk Sweet sour sauce, lite beroende på hur stark du vill ha äggmackan.
eller:
2 eller fler tsk pesto. Är du stormförtjust i pesto så ha i lite mer helt enkelt.

Riv ost och blanda även i den i det vispade ägget/äggen. Efter tycke och smak. Jag hade i några matskedar.

När du brynt mackan på bägge sidorna häller du äggblandningen över mackan, förslagsvis i hålet så det rinner över hela mackan.
I och med att det är pesto/sweet sour/ost i (jag vet inte vad det är som gör det) behöver mackan stekas längre än om det bara varit vispat ägg.

Sådärja, godnatt på dig och hoppas du gillar äggmackorna! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar