fredag 14 juni 2013

Uppe med kycklingen!

Solen skiner, fåglarna kvittrar och maten för början av nästa vecka är äntligen klar. Den blev klar för ca 10 minuter sen. Då var klockan 05:45.

Ja, det är sent. Nej, jag förstår inte heller varför jag nödvändigtvis måste laga all mat vid den här tiden.
Men nu är den lagad i varje fall. Det blev 11 lunchlådor!

Det är nämligen så att jag reser bort på söndag och jag lovade kattvakten att det skulle finnas färdiglagad mat i frysen. Så jag tog i lite granna. Lite hemskt ganska väldigt mycket.
Men nu finns det ju definitivt mat.

Eftersom klockan är så mycket som den är tänker jag inte skriva så mycket mer. Och det blir ingen särskilt avancerad beskrivning av maten heller. Ha överseende, snälla du! Nästa inlägg blir roligare. Kan man hoppas.



Det blev likadana fiskbiffar som i tidigare inlägg fast rullade i ströbröd före stekning  samt en kycklinggryta på 2 kg kycklinglår delade i två bitar, en massa frusen broccoli, blomkål, skivade morötter, champinjoner delade i fyra bitar och 4 små gula lökar, även de delade i fyra. Några matskedar tomatpuré, några lagerblad, nån matsked hel kryddpeppar, 3 grönsaksbuljongtärningar och ett par teskedar malen fänkål.


Vill du veta mer detaljerat hur jag gjorde så maila mig helt enkelt genom att klicka här. För det verkar som att kommentarsfältet inte fungerar av någon anledning. Ber om ursäkt för det!

När maten väl låg i lunchlådorna kryddade jag lite med torkad persilja och hade i nån deciliter surkål. I kycklinggrytslådorna alltså. Och i fiskbiffslådorna med faktiskt, fast ingen persilja.


Jag har pelargoner på balkongen så jag pyntade lunchlådorna med en liten blomma i varje. Pelargoner sägs vara ätliga, även om de man köper i de allra flesta blombutiker är så besprutade att det tydligen kan påverka möjligheterna till fortplantning på något sätt.
Så lägg i blommorna och när de du bjuder på maten frågar om blomman är ätlig så svara "ja!", fast med reservationen att de inte bör göra det om inte alla barn redan är avklarade!


Ok, nu tror jag att det faktiskt kan vara läggdags. Eller vad tror du?
God natt! God morgon menar jag, men sov så gott!

2 kommentarer:

  1. Vilken lyx!!! Tänk att vara kattvakt och få mat lagad till en. Det har jag aldrig upplevt när jag varit kattvakt. Måste uppenbarligen höja mina krav!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte sant? Fast jag blev minst lika glad åt chansen att få laga mat åt nån annan som kattvakten mamma förhoppningsvis blev åt att få den.
      Du får höja dina krav lite subtilt... Rekommendera Simonkales kokvrå och börja med detta inlägg! ;)
      http://simonkales.blogspot.se/2013/06/solen-skiner-faglarna-kvittrar-och.html

      Kul att du skrev här! Hoppas det dyker upp fler inlägg du gillar (och kommenterar!)!

      Mvh
      Simonkale

      Radera