tisdag 7 januari 2014

Ungersk toro/kvarg/färskost

Här kommer en parentes i min blogg. Jag har ju flera gånger nämnt "toro" som alltså är detsamma som "kvarg", såvitt jag vet. Bara det att toro är det ungerska namnet på avrunnen yoghurt eller filmjölk.

* * *

Nu över till själva receptet.

Du behöver:
* 1 liter yoghurt eller filmjölk, vill du använda en smaksatt sådan går det bra det med.
* 1 Melittafilter (alltså ett kaffefilter)
* En karaff 
* En sån där brun plastgrej som man stoppar ner Melittafiltret i

Fyll en stor kastrull med varmt vatten från kranen (det sparar tid) och ställ ner ett paket filmjölk eller ett paket yoghurt i vattnet. Koka paketet i ca 5 minuter och låt det sen stå kvar i vattnet tills vattnet har svalnat. När det är gjort häller du upp filen/yoghurten i ett kaffe/melittafilter (finns det olika storlekar på sådana? Välj 1 liter i så fall, såklart...) och låter stå tills toron har blivit fast nog att skära i. Ungefär. Jag brukar lämna den upphällda filen/yoghurten över natten.
OBS! Ställ filtret över en rejäl skål eller karaff eller nåt sånt, för det kommer rinna ner en hel del  vassla i den!

Vill du använda smaksatt yoghurt/fil kan jag bara rekommendera slät sådan då jag inte  har provat med bitar i. Men prova gärna och skriv en kommentar sen.

* * *

Lycka till och hoppas du tycker om resultatet!

* * *

(Använd förslagsvis toron som färskost på mackor. Den passar ypperligt till exempel med örtsalt på och vit spetspaprika!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar