fredag 8 november 2013

Lyxdessert för hela familjen!

  
Fredagskväll och allt måste klaffa, allt måste vara mysigt, festligt, lugnt och fan och hans moster. Det är såklart möjligt att småbarnsföräldrar tillbringar fredagskvällarna på annat sätt än vi stackars vanliga dödliga, utan alkohol och kvart-i-tre-ragg. Gud vad längesen det där stämde in på mig, måste göra bättring, jag har ju inga barn att skylla på!

* * *

Hursomhelst har jag något som passar oss alla, fredagskvällar, helgmornar eller under flyttpackningen, it's your choice!

 

Det här är en frukt- och yoghurtdessert i lager i det snyggaste lagom stora glaset du har.  


Jag gjorde dessa desserter en vardagskväll hemma hos en väninna med två små barn, vilket innebar att jag valde bort socker ur ekvationen. Det enda godiset som finns med är en saltlkritsbjörn högst upp som dekoration.

* * *

Yoghurten är en blandning av Grekisk yoghurt och lite naturell vanlig lättyoghurt, vilken jag hade i för att göra den Grekiska yoghurten lite mindre fast i konsistensen.

* * *

Som sagt, lager av allt, fritt fram att själv välja i vilken ordning.

* * *

Ett av de två lagren jag hade i med yoghurt innehöll en hel del mixad färsk basilika dels för smakens skull men även för att på naturlig väg få den lite grön istället för att använda karamellfärg. (Gjorde de här runt Halloween)

* * *

Detta hade jag i:
* Små bitar av inte alltför mjuka plommon 
* Granatäpplekärnor
* Blodgrape, filead
* Röda vinbär på kvist
* Lite kakao att pudra över den lilla yoghurtklicken högst upp
* 1 saltlakritsbjörn (oerhört viktigt att det är en björn!) högst, högst upp på kanten

Jag tror det vore gott med små, små saltlakritsbitar på ett av lagren, men de jag gjorde de här till gillade inte lakrits... men gillar du det så tror jag definitivt det är värt ett försök!

 

Ja, det var allt för ikväll! Smaklig dessert!!!

* * *

Jo, just ja, temat var ju lite rött i den här, men satsa på nåt annat färgtema om du kommer på nåt gott!

Ciao!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar