onsdag 25 december 2013

Suspekta urgoda fyllda äpplen!

Jag kan inte annat än att inleda det här inlägget med att dels be om ursäkt för att det var så längesedan jag gjorde ett nytt inlägg här och dels förklara avsaknaden av en inledande lite teckning med att jag just nu, snart mitt i natten, sitter i min tvättstuga och skriver. Det är ont om både papper och pennor här. Ergo ingen liten bild. Men nån gång skall väl vara den första? Eller, snarare, den här gången är uppenbarligen den första!

* * *

Jag känner lite granna att det varit en hel del fokus på äggrätter, omeletter och liknande, så det här inlägget kommer handla om det jag så gärna vill förmedla med den här bloggen, nämligen en nyfikenhet och uppfinningsrikedom som jag så ofta jag kan försöker använda mig av i köket.

Det värsta som kan hända är ju att man misslyckas. (Vilket man alltsom oftast gör när man ger sig på matlagning med den inställningen!)

* * *

Så, hursomhelst, här kommer ett recept som jag lyckats få några vänner att lova att skriva varsin kommentar om om det skulle visa sig att de tyckte om det (vilket de gjorde!), eftersom du sannolikt inte kommer våga ge dig på det annars. Men tills de skrivit sina kommentarer, lita gärna på mig när jag säger att detta ta mig tusan är riktigt gott!!!

Ett fyllt äpple upplagt tillsammans med en liten, liten skål naturell yoghurt, några klyftor clementin (eller satsumas, who knows?) och ett snapsglas med svartvinbärssprit. 
Enkelt förklarat är den här desserten fyllda ugnsstekta äpplen. 

* * *

Här följer receptet!

Färdigurgröpt äpple

Ta ett lagom stort äpple (dvs så stort att det känns rimligt att äta det fyllt med något), skär av en "hatt"och gröp ur äpplet, förslagsvis med en tesked. Det är lite pilligt och klurigt, men du kommer troligtvis på hur man bör göra när du haft sönder det första och blir tvungen att använda extraäpplet du av just den anledningen köpte. Det bör vara nästan en centimetertjock vägg av äpple kvar. Var försiktig så du inte gör hål i botten heller.

Färdigfyllda äpplen med och utan "lock".

När detta är gjort rör du ihop en smet bestående av:
* Ca 100 g fetaost
* Nån dl mandelmassa
* Två tredjedels dl russin
* Två tredjedels dl grovhackad mandel
* Kanel efter tycke och smak
* Svartvinbärssprit

* * *

Hur mycket du behöver av allt beror som i alla recept på hur många personer, eller i detta fall äpplen, du valt att göra. Jag gjorde fyra äpplen, som du ju ser. Måtten ovan är anpassade efter det. Problemet är bara att jag inte minns måtten riktigt, för det var ett tag sen jag gjorde dessa. Ett tips, ett alltid lika aktuellt tips, är att smaka av efterhand. Det är ju inte säkert att du har precis samma smak som jag har!

* * *

Mojsa ihop mandelmassan med lite vatten så den inte blir så hård. Mosa sedan ner fetaosten i mandelmassan, häll i russinen och mandeln i röran. Krydda med kanelen och häll i några få teskedar svartvinbärssprit tills du känner att röran är lagom trög. Den ska alltså inte vara flytande.

Nu med lock och smörklick uppepå samt pudrat med kanel.

Fyll äpplena med röran, lägg på locket (som dessvärre med största sannolikhet kommer trilla av efter ett tag i ugnen) och en klick smör uppe på det. Pudra med kanel och tjofs in i ugnen på dryga 160 grader. Låt dem stå tills hattarna ramlat av och, om jag inte minns helt fel, fyllningen bubblat en stund. Det som bör ske med äpplena är att fyllningen ska bli varm och äpplena genomvarma.

* * *

Sådärja, det borde vara allt! Om du faktiskt gör det här så vet du att du gör rätt när du, precis som jag, kommer på dig själv med att skratta medan du gör detta för att det verkar innehålla så mysko kombinationer.

Men som sagt, det är hemskt gott!!

(Kan även ätas av barn om du har äpplena inne i ugnen länge nog för att alkoholen ska försvinna)


God fortsättning, käre besökare!
/Simonkale

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar