tisdag 7 januari 2014

En hjärtformation av olivpannacottor!


Jamen, vad hade du själv gjort om du blev inbjuden till knytkalas på nyårsafton och ombedd att ta med dig snittar? Same procedure as last year?
Nä, det håller inte. Inte i min värld! 

Så, det blev lite (läs mycket) pyssel och det var så hemskt kul! Okej, det blev lite osocialt inledningsvis på nyårsfesten enligt en väninna som tyckte jag skulle sluta göra igelkottar och möss med tuttar på ryggen (det var inte jag som kom på att det såg ut som tuttar!) utan gå ut från köket och umgås...
* * *

Jag tror förresten att årets nyårsafton var första gången jag alldeles glömde bort att smsa eller ringa alla som inte var där med mig. Jag tror det är ett tecken på att jag börjar bli "vuxen", lite på så vis att jag helt enkelt har varit med om så många nyårsaftnar att den där spännande, speciella känslan liksom inte infinner sig. Inte på samma sätt som tidigare. 
Men jag hade ett hemskt bra nyår. Hur hade du det?
Ja, just du! Kolla längst ner under det här inlägget så kan du skriva en kommentar... det vore kul att få höra om ditt nyår! Om inte annat så vad du åt, vad du lagade eller så, jag menar, med tanke på att det är en matblogg det här. 

* * *

Apropå inget alls har jag kommit på att bästa stället att blogga på är i tvättstugan. Jag tror jag skrev att jag satt här i mitt förra inlägg med, men nu börjar det bli lite av ett mönster. Ett planerat mönster. Ett kul mönster! Ett grönt monster!!!!!!!
Vet inte hur jag ska göra för att få till mina små inledande ritningar dock. Kanske får lägga till dem i efterhand? Saknar dem lite.

Såpp, här kommer "snittarna", närmare bestämt olivpannacottor!
 
Nyårsbuffe in progress!
Nejdå, allt på bilden är inte mina skapelser!
Bara piggsvinet och ostmuffinsarna runt det samt hjärtat till höger.
             
Pepparotssåsen och aiolin uppe till vänster var riktigt goda och fruktfatet gav en riktigt härligt festlig känsla, om jag får säga så. Det dök upp mer efterhand och allt var super!

* * *

Eftersom jag är en så kärleksfull människa (det är så praktiskt med bloggar för det är inga som bestrider vad man skriver!) tänkte jag inleda med olivpannacottan. Det är alltså de små glasen till höger som står i en hjärtformation på en tallrik med sockersnöflingor fastsatta med rosa kristyr på kanterna!

Olivpannacottorna i hjärtformation med vita
sockersnöflingor fastsatta med rosa kristyr runt kanten.

Olivpannacottan är faktiskt riktigt lätt att göra och rätt svår att misslyckas med. Visst, några olika steg men det gör det ju inte svårt, bara lite pyssligt!

Den innehåller en jädrans massa oliver, förslagsvis utan kärnor så man inte behöver ta bort dem själv. Jag hade i två tredjedels olivburk som innehöll 935 gram har jag för mig. En stor burk alltså.
Jag hade även i en gul lök, 5 dl grädde, inte matlagningsgrädde som, såhär i efterhand, skulle kunna ha varit ett bättre val då pannacottan blev relativt fet samt ca 3 dl vitt matlagningsvin.


* * *

Ergo;
2/3 olivburk på 935 gr (det var en massa vätska i burken också, därför skriver jag inte hur många gram oliver det var)
5 dl grädde, helst inte den fetaste du kan hitta
3 dl vitt matlagningsvin
1 gul lök
10 gelatinblad

Mixa oliverna och löken fint och blanda ihop dem med grädden och vinet i en kastrull. 
Låt småkoka tills du tycker att soppan (pannacottan kan ätas som olivsoppa också, fast då utan gelatin i) smakar gott. Jag kokade den nog runt 15-20 minuter.
Sila sedan av oliv- och lökbitarna så du får en slät soppa, varefter du blandar ner gelatinbladen (de ska ligga i blöt först, kolla upp hur man gör på förpackningen eller i en kokbok) i den släta soppan.


Det blir lager om du häller i soppan med tex en matsked.
För att få till synbara lager i de små genomskinliga (plast)glasen blandade jag sedan ut lite av den släta soppan med lite av olivgeggan så den var tunn nog att fylla ut botten men tjock nog att stanna som ett lager i botten på glaset. Lägg alltså denna röra i botten på glaset och häll sedan försiktigt i soppan. Lägg i en hel oliv i varje glas och ställ sedan ut på balkongen, eller in i kylskåpet, några timmar. Om du ställer ut dem på balkongen så glöm inte att lägga någon sorts lock över...  så inga djur vill äta upp dem!

Klarrt!

Fler "snittar" kommer framöver!

<3-ligen, 
Simonkale

Ps. Glöm aldrig att smaka av allt du lagar, oavsett var du hittar recept och/eller idéer! Smaken är ju dela, liksom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar