söndag 15 september 2013

Frukosttips schmukosttips del 2

Nu så! Nu stämmer tiden, klockan är strax efter frukost och det är dags att fortsätta frukostserien! 
Jag kom precis att tänka på nån form av reklam, eller vad det nu kan ha varit, från när jag var liten. Undrar om det kanske kan ha varit Arla eller nåt sånt, som gick ut med vikten av att äta frukost på olika sätt. Man skulle dricka mjölk och ... äh, det är nog mer en känsla jag minns av de där bilderna. 
Vet du vad jag tänker på så får du jättegärna skriva en kommentar här under och berätta så kan jag se om jag kan hitta bilderna och lägga upp i nästa inlägg!
(det kanske kan vara bra att veta när jag var liten? Jag är 79:a!)


Den här frukosten är hursomhelst fruktansvärt lätt att tillaga, även om jag skulle råda dig att inte göra samma misstag jag gjorde. Min frukost fastnade nämligen i formen vilket föranledde en viss irritation vid diskningen av formen. Att föredra är nån form som mat inte fastnar i. Du har samma möjligheter som som jag att klura ut vad det skulle kunna vara så jag lämnar det osagt.

* * *

Receptet är enkelt:
* 2 ägg
* Några skivor mozzarella
* Några skivor tomat
* Salt

Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa äggen (jag brukar alltid ta bort den lilla vita "navelsträngen" från äggulan med en gaffel), salta och häll i dem i formen. Formen får naturligtvis inte vara för stor, för då blir det pannkaka av allt. Utan mjöl och mjölk, men ändå.
Lägg den skivade mozzarellan och tomaten utspritt ovanpå de vispade äggen.
In i ugnen och låt frukosten stå där tills den får fin färg. Jag glömde klocka när jag gjorde denna, så där kan jag inte hjälpa dig, men den bör se ut som på min bild eller aningen ljusare.

* * *

Såpp, nu ska jag iväg och förbereda mina tävlingsbidrag! Venture cup... wish me luck!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar