lördag 14 september 2013

Frukosttips schmukosttips del 1

God morgon!!! (glöm inte att rosa ord är länkar!)                         

Det är väl ingen som ser hur mycket klockan är nu när jag lägger upp detta? Säg "nej"! Eller var snäll att låtsas om inget alls. För det är just nu allt annat än frukostdags! Men bättre sent än aldrig, som folk säger. Ibland är det ju faktiskt sant!

Problemet med frukosttips är att sannolikheten att man faktiskt har tid att blogga dem direkt efter att frukostbilderna är tagna och själva frukosten uppäten är inte alltför stor.

* * *

Hursomhelst, nu kommer det följa en liten, liten serie med frukosttips av vilka de flesta innehåller ägg. Jag kan inte annat än hoppas att du äter ägg, annars blir följande radda inlägg inte så givande, tyvärr.

* * *

So, here they come!!


Dagens frukost bestod av en omelett stekt i en liten stekpanna för tjocklekens skull. 
Basta? 
Nej då, den innehöll såklart fler ingredienser än de 2 äggen! Nämligen potatis och fetaost. 
Potatisen var, i ärlighetens namn, pomfritt från nån matvaruaffär, alltså inte från nån hamburgerkedja eller korvkiosk eller så. Den är panerad och inte friterad. Men det hade jag i istället för potatis av den enkla anledningen att den var billig att köpa och  för att den går snabbare att tillaga än färsk vanlig potatis. Ett tips kan ju dock vara att förbereda potatis dagen innan, men den energin har för det mesta inte jag. Har du?

* * *

Jag försöker mig på ett recept här känner jag:

Omelett (för 1 person):
* 2 ägg 
* 1 näve pomfritt 
* Ca 50 gram fetaost skulle jag tro. Jag hade i ungefär 1/3:s fetaostförpackning men jag minns inte hur mycket hela förpackningen vägde... 
* Salt

* * *

Sallad (för samma person som omeletten gör till, även om det naturligtvis är helt ok att nån annan får den):
1 lagom (fantastiskt ord!) mogen avokado
1 tomat
Olivolja
Pressad citron
Örtsalt

Gör såhär med omeletten:
Vispa äggen.
Smula ner fetan i stora smulor/små bitar i de vispade äggen.
Stek först pomfritten så den blir genomstekt.
Häll sedan i äggröran i stekpannan över pomfritten.
  Stek gyllengulbrun-ish.

Gör såhär med salladen:
Dela på avokadon och skär den i halvsmå kuber (se bilden), förslagsvis genom att ta ur kärnan och skära ett rutmönster i avokadon med en kniv, ner till skalet. Ta sedan en sked och gröp ur avokadon längs med skalet. Och voilà! Kuber! 
Skär tomaten i kuber lika stora som avokadokuberna.
Pressa nån matsked citron över, ringla lite olivolja över (det behövs inte så mycket) och salta med örtsalt efter tycke och smak. Fungerar naturligtvis med vanligt salt om man inte har örtsalt!

* * *

Well, det var allt! Smaklig frukost!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar