måndag 26 augusti 2013

Sommar, picknick och sol!

Nu såhär mitt i högsommaren är det alltid praktiskt med picknicktips, så här kommer det ett! Inte högsommar? Jodå, det är högsommar till båten ska upp och därmed basta!
Det har sina fördelar att välja vegetariskt, särskilt om man är fler personer som ska ses och man är osäker på huruvida alla äter kött eller ej. Det här tipset är alltså vegetariskt, utan att nån torde behöva sakna kött!

* * *

Recept:
* En annanas
* Färsk röd chili
* (likör efter smak, exempelvis nötlikör, och ålder)
* Morötter
* Citron
* Russin
* Rostbröd
* Toro/färskost/crème fraiche
Skär en färsk ananas i stora kuber och blanda dem med små, små bitar av färsk röd chili. Välj styrka på chilin efter din smärttröskel vad gäller stark mat. Är det en barnfri picknick så är ett tips att hälla över en skvätt av nån likör eller annan sprit du tycker om. Jag hade valt en nötlikör eller bara låta ananasbitarna ligga och dra en timme eller två i nån smakfri stark sprit (jag vet inte hur det ligger till med lagar och regler kring spritreklam så jag nämner inga namn). Till detta hyvlar du x antal morötter med en potatisskalare, se bilden för färdigt resultat, pressar citron och strör russin över allt. Eller lägger dem i en hög i ett hörn som jag gjorde.

Men ananas och morötter täcker främst ens lyxbegär och stillar inte mycken hunger, så jag rostade några skivor rostbröd och bredde dem med smör och naturell toro, men det fungerar med vilken naturell färskost som helst alternativt crème fraiche. 
Salta mackorna med örtsalt.

* * *

Så, detta torde vara allt som krävs för en lyckad picknick. Eller en del av den i varje fall!

* * *

Jo, en sak till!

En kul, praktisk och snygg sak man kan göra är att hälla koncentrerad saft utblandad med bara lite vatten i en petflaska, fritt fram att välja storlek på den själv, och sen lägga flaskan antingen alldeles horisontellt eller lite på sniskan i frysen tills vätskan frusit. Se bara till att vätskan inte täcker öppningen på flaskan, för då går det ju inte att hälla i vatten! Det beror på mängden saft du har hur mycket vätska du måste frysa i flaskan, men jag rekommenderar att strax under halva flaskan fylls! 

 

 Det blir bäst om du väljer en färgfri flaska!

* * *

Glad sommar allihop!!!

* * *

PS. Jag hittade inte min bild på flaskan jag rekommenderade. Den flaskan som finns på bilden ovan stod upprätt i frysen, så den hade ren is i botten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar