söndag 2 juni 2013

Skrytmat med drag från svordomarnas Mecka!


Okej, det är lite sent. Jag vet. 
Lite sent att sätta igång att laga mat, men efter en lång dag bestående av tårtkalas (inte mitt) och iläggning av boj till min nya lilla segelbåt så känner jag att då får det väl vara så.

Men som sagt, klockan är mycket, fantasin som herr Einstein tyckte var så viktig går på lågvarv men då även budgeten gör det och maten i kyl och frys följer samma mönster så blir dagens sista, och enda, mål som följer:
Köpta otroligt billiga fiskpinnar med färdiga köpta pommes frites (från en mataffär, inte från nån hamburgerrestaurang! Nåt litet uns matheder måste man ju upprätthålla!!).

Så, vad sägs, det låter väl smaskens? Och något en man med ett brinnande matintresse och en nystartad matblogg borde skryta med?!

Resultatet blev följande:





Fiskpinnarna och potatispinnarna piffades till lite granna.
Jag kryddade potatispinnarna med grillkrydda och vitlökssalt och ringlade en del olivolja över.

Fiskpinnarna stekte jag i en stekpanna. Mycket ovanligt. I smör och olja.

Men sen då? Ungersk paprika från Turkiet (Vit spetspaprika eller bara Vit paprika kallas den nog) i mindre bitar, en ring runt tallriken av finbladig babyspenat med oliver emellan, ett snapsglas (osthyveln och skiftnyckeln i all ära men plastsnapsglas slår allt!) med två små hela burktomater i och ett snapsglas med grädde- och ädelostsås i. 

Det var allt. 
Det, två tomtebloss som hann brinna ut medan jag fotade maten för din och bloggens skull, och ett glas apelsinläsk. Två glas tror jag.

Toppa gärna med lite persilja eller något annat med markant skillnad i färg mot potatispinnarna. Persilja eller paprikapulver skulle jag rekommendera. Eller dill. Paprikapulver kanske helst, eftersom vi redan använt oss (märkte du att jag skrev ”vi” och "oss"? Be mig inte förklara det tack!) av ungersk paprika.

Så, nu får det vara nog för ikväll! Dags att bädda ner sig. Mig! Ska vara en höjdare på full mage enligt experterna! Om det inte var tvärtom.

God natt och dröm fantasifulla drömmar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar