onsdag 12 februari 2014

Alla (nöt)hjärtans dag!

Det är ju Alla hjärtans dag snart kom jag just på! Hah, vilket kul sammanträffande! Hade inte en tanke på det när jag härom dagen köpte ett hjärta i affären. Det kanske kan bli den nya rosen?! Ett hjärta! Eller kanske inte, men å andra sidan, kanske!

Det hjärta jag köpte satt väldigt länge, en hel livstid, i ett nötkreaturs kropp. Sen slutade kreaturet att leva av nån anledning (jag kan ju alltid gissa vilken) och till slut hamnade dess hjärta hemma hos mig, på min tallrik.
Tack så mycket, kära djur. Förlåt så mycket att jag inte valde att koka linssoppa istället.

Hursomhelst har jag nu alltså, för första gången i mitt liv, ätit hjärta. Eller, jag har smakat rökt renhjärta, men det är inte samma sak. Det är ju typ bara som en rökt, rätt hård, klump. Att stå och skära i ett färskt hjärta har jag insett kräver en viss invänjning.

Ärligt talat blev det riktigt, riktigt gott. Jag måste bara äta det så många gånger att jag slutar tänka på att det är ett hjärta. Men smakmässigt tror jag det ligger nånstans kring högrev och entrecote. Nån blandning där. Fördelen är att till skillnad från "vanligt" kött som ju kräver en viss fetthalt för att smaka bra klarar sig tydligen ett hjärta alldeles utmärkt utan det fettet. Gott och/men fettsnålt alltså! 
Jag putsade den dock. 

Såhär ser det färdiga resultatet ut! Det här inlägget blir lite bakvänt på den punkten. Färdigt resultat överst, väldigt ofärdigt resultat nederst!

Eftersom jag tyckte tanken på att äta hjärta var lite läskig lagade jag en rätt där köttet, hjärtat, inte skulle vara så framträdande. Det blev alltså en form av wok med tunna små skivor kött i så det för varje köttbit skulle finnas mycket annat att tugga på också.

Förresten, är det bara jag som faktiskt tycker (tyckte) att hjärta är lite läskigt att äta? Då är ju en stor del av det här inlägget lite fånigt! :)

Nåväl, så här lagade jag hjärtwoken!



Ingredienser till koket:
1 rejäl hackad gul lök
750 g nöthjärta
4-6 matskedar tomatpuré
2 buljongtärningar
2 morötter
1-2 tsk chiliflarn
Salt
Matolja

  
Ingredienser till woken: 
1 stor kinakål
3 hyfsat stora morötter
1 liten burk strimlade bambuskott
150 g strimlad bacon
1 stort knippe färsk koriander
Soja
Chiliflarn
Salt


Såhär gör du koket:
Börja med att putsa hjärtat. Alltså ta bort det vita som får hjärtat att se ut som ett hjärta. 
Skär sedan hjärtat i rejäla grytbitar. Det spelar inte så stor roll egentligen hur stora eller små bitar du skär till, så länge du inte skär hjärtat i typ 2 bitar. Gör du det tar det nog längre tid att koka dem.

Häll rejält med vatten i en kastrull. Lägg i två buljongtärningar, skala och skär morötterna i stora bitar samt klicka i tomatpurén.

Bryn hjärtbitarna tillsammans med den hackade löken, chiliflarnen samt oljan och lägg sedan ner det i kastrullen med morötterna och det andra.

Låt allt småkoka i ca 1 timme.


Såhär gör du woken:
Låt koket svalna och fiska sedan upp hjärtbitarna. Strimla dem sedan i tunna skivor.
Strimla kinakålen ganska fint. Skala och hyvla morötterna förslagsvis med skalaren. Strimla baconet och skär den färska koriandern smått. 

Börja med att steka baconet. Häll sedan i hjärtskivorna och de strimlade bambuskotten och låt det steka ihop tills allt är varmt.

Blanda ner kålen, morötterna och koriandern i wokpannan, eller en kastrull om du inte har en stor wokpanna. Häll över lite soja och krydda med chiliflarnen (du får smaka av) och låt steka tills du tycker det känns klart och smakar gott.

Såpp, det torde vara allt. Servera förslagsvis med ris.

Trevlig kväll och hoppas det smakar!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar