lördag 27 juli 2013

Snittar i en mysko värld!

Ibland är världen allt bra konstig. Tycker du inte det? Den blåser inte när den ska (när man vill segla), den får ens båtmotor att ryka vid fel tillfällen, den ösregnar och åskar 17 minuters bussresa från mig när det är solsken där jag befinner mig och pennorna jag ritar mina små inledningsbilder med minskar stadigt i antal utan att jag ens rör dem.

Men, som Sinatras fantastiska låt går, that's life!

Här följer hursomhelst ett litet tips på snittar eller bara ett lite annorlunda sätt att laga omelett på. Receptet är detsamma som omelettreceptet i förra inlägget. Jag gjorde dock dessa utan ris i och med en liten bit stekt fläskkotlett och en oliv på toppen.
Vill man ha dem lite matigare av nån anledning så ha i riset också. Det går säkert bra!!

Jag använde "småbrödsformar" från Ica, vilka var lagom som snittar eller liknande. Häll i omelettsmeten nästan ända till kanten på formen, lägg på nån liten färdigstekt köttbit (ungefär en sockerbit stor), en oliv och pudra lätt med paprikapulver. Jag använde milt paprikapulver, men gillar du starkt så... In i ugnen på ca 175 grader tills de fått färg och inte klibbar när du sticker en trätandpetare i dem.


Det lilla glaset med vitt i är crème fraiche. Passade bra till, eftersom jag gjorde dessa snittar som kvällstugg framför en bra film!

Jag gjorde faktiskt några såna här formar fast med lite tjockare pannkakssmet och små färska bitar av persika i. De fastnar dock rätt bra i formarna så jag ska prova att kanske olja in formarna innan jag häller i smeten nästa gång. Men det blev gott och var kul och lite pilligt. Värt att testa tycker jag!

På återseende!!
/Simonkale

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar